روش نصب و نگهداری میکروسکوپ

خرید میکروسکوپ

نگهداری عمومی میکروسکوپ

علاوه بر نكات اشاره شده، تأکید مي شود که میکروسکوپ دستگاه بسيار دقيق و ظريفي است. به منظور سالم نگهداشتن بخشهای نوری و نگهداري ميكروسكوپ در بهترين شرايط، اجزاي مکانیکی و الکتریکی ميكروسكوپ بايد حفظ شوند. هر قسمت از میکروسکوپ با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژي ها تولید شد ه است و سواركردن قطعات و تنظیم آن در کارخانه با استفاده از تجهیزات خاص انجام میشود.
درطی این مراحل، محدودة خطاي مجاز  بخش های مختلف دستگاه، ازطریق تکنولوژي هاي پیشرفته کاملاً کنترل می شود.
تمیزکردن محل میکروسکوپ، نصب و استفاده دقیق از آن، برای داشتن عمر کاربری طولانی لازم است. رطوبت، گرد و غبار و شرایط نامناسب برق، استفادة نادرست، یا نصب نامناسب در نگهداري ميكروسكوپ، اثر نامطلوب دارد. نگهداری میکروسکوپ مستلزم توجه و شیکبایی زیادی است. این کار فقط باید توسط پرسنل کارآزموده، با استفاده از وسايل ویژه انجا مشود.
توصیه های کلی در زیر ارائه شد ه است. این توصیه ها برای نصب و نگهداری میکروسکوپ در شرایط کاری مطلوب لازم است.

الزامات نصب و راه اندازي میکروسکوپ

میکروسکوپ ها به طور معمول از برق ولتاژ 110-220V و فركانس 60Hz استفاده می کنند. بعضی یک منبع كنترل كننده تنظيم شدت نور دارند. بعضي ديگر یک آینه نيز دارند که ازطریق آن نور به اسلاید قرارگرفته روی صفحه هدايت می شود.
آينه به لامپ ارجح است. چنین میکروسکوپ هایی اغلب در خانه هاي بهداشتي در مناطق دور از مراکز شهری، جایی که خطوط برق وجودندارد كاربرد دارند. نصب و راه اندازي انواع میکروسکوپ ها نياز به الزامات تخصصي هر کدام دارد؛ يك میکروسکوپ فلورسانس به یک اتاق تاریک نیاز دارد تا مشاهدات امكان پذير شوند.

روشهای تمیزکردن ميكروسكوپ

تمیزکردن میکروسکوپ یکی از مهمترین کارهای ضروری معمول مي باشد. مواد زیر برای این منظور مورد نیاز است:
1. یک تکه پارچه تمیز مانند دستمال.
2. یک شيشه محلول تمیزکنندۀ لنز که میتوان
از عینک فروشی ها تهیه کرد. به طور کلي این محلول روي روکش محافظ لنزها و يا چسب مورد استفاده در مونتاژ آنها تأثیرگذار نیست. در میان محلولهای تمیزکنندهای
که زياد مورد استفاده قرارم یگیرند اتی لاتر ، گزیلن  و بنزین سفید  توصيه مي شوند.
هشدار: بعضی از سازندگان، استفاده از الکل یا استون را توصیه نمیکنند چون این مواد میتوانند روي چسب مورد استفاده برای اتصال لنزها تأثيرگذار بوده و يا آن را حل کنند.
3. کاغذ لنز که معمولاً از عینک فروشی ها می توان تهیه کرد. اگر تهیة آن ممکن نیست، می توان از کاغذ جاذب نرم یا پنبه نرم پزشکی استفاده کرد. همچنین از یک تکه پارچه ابریشم نرم نیز میتوان استفاده کرد.
4. یک تکه دستمال چرمی خیلی نازک که میتوان از فروشگاه هاي فروش کفش تهیه نمود.
5. حباب لاستيکی برای دمیدن هوا. این وسیله را میتوان در آزمایشگاه با اتصال یک پیپتپاستور به حباب لاستیکی ساخت.
6. روکش پلاستیکی برای حفاظت میکروسکوپ از محیط پیرامون زماني که از آن استفاده نمیشود.
از یک محافظ پارچه ای با بافت مشابه با دستمال نیز میتوان استفاده نمود.
7. یک برس نرم از موی شتر یا یک قلم موی نرم نقاشی. بهتر است موی برس، طبیعی، با طول یک نواخت و بافت خیلی نرم، خشک، و فاقد روغن باشد. احتمالاً در فروشگاه های عکاسی میشود آنرا تهیه نمود. همچنین ممکن است ابزار مشابهی در فروشگاه های لوازم آرایش پیدا کرد.
8. یک بسته 250 گرمی سیل کیا ژل . این ژل برای کنترل رطوبت در جعبه نگهداری میکروسکوپ که فاقد منفذ است به کار میرود.
وقتی با رطوبت اشباع شود، تغییر رنگ میدهد که نمايانگر زمان جایگزینی یا تجدید آن است. سیل کیا ژل وقتی در شرایط خوبی است، عموماً رنگ آبی دارد و وقتی با
رطوبت اشباع شد صورتی مي شود.
9. لامپ ها و فیوزهای جایگزین. باید مدلی مشابه آنچه که توسط سازنده نصب شده است، داشته باشند یا مشخصات یکسانی را دارا باشند.