اسپکتروفتومتر 2800 ds onlab

اسپکتروفتومتر مادون قرمز چیست

اسپکتروفتومتر_ae_s50

اسپکتروفتومتر مادون قرمز ، همچنین به عنوان اسپکتروفتومتری IR شناخته می شود ، می تواند ساختار ترکیبات شیمیایی پیوند کوالانسی مانند ترکیبات آلی را نشان دهد. به همین ترتیب ، برای دانشجویان و محققانی که این ترکیبات را در آزمایشگاه سنتز می کنند ، این یک ابزار مفید برای تأیید نتایج یک آزمایش است. پیوندهای شیمیایی مختلف فرکانسهای مختلف مادون قرمز را جذب می کنند و طیف سنجی مادون قرمز بسته به نوع پیوند ارتعاشات را در آن فرکانس ها نشان می دهد (به عنوان “تعداد موج” نمایش داده می شود).

عملکرد اسپکتروفتومتر

اسپکتروفتومتری مادون قرمز به عنوان یکی از ابزارهای مفید در جعبه ابزار شیمی دان برای شناسایی ترکیبات است. این ساختار دقیق یک ترکیب را ارائه نمی دهد ، بلکه هویت گروههای عملکردی یا بخشهای مختلف را در یک مولکول – بخشهای مختلف ترکیب مولکول – نشان می دهد. به عنوان چنین ابزاری نادرست ، اسپکتروفتومتر IR وقتی همراه با سایر اشکال تجزیه و تحلیل از جمله تعیین نقطه ذوب استفاده می شود ، بهترین عملکرد را دارد.

در شیمی حرفه ای ، مادون قرمز تا حد زیادی از مد افتاده است و با روش های آموزنده تری مانند طیف سنجی NMR (تشدید مغناطیسی هسته ای) جایگزین شده است. طبق گفته بولدر دانشگاه کلرادو ، این روش همچنان در آزمایشگاه های دانشجویی مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا طیف سنجی مادون قرمز همچنان در شناسایی خصوصیات مهم مولکول های ساخته شده در آزمایشگاه های آزمایشگاهی دانش آموزان مفید است.

روش کار

به طور کلی ، شیمیدان یک نمونه جامد را با ماده ای مانند پتاسیم بروماید (که به عنوان یک ترکیب یونی ، در اسپکتروفتومتر مادون قرمز نشان نمی دهد) آسیاب می کند و آن را در یک دستگاه خاص قرار می دهد تا اجازه دهد حسگر از طریق آن بدرخشد. گاهی اوقات او یا او نمونه های جامد را با حلالهایی مانند روغن معدنی مخلوط می کند (که در چاپ IR یک محدودیت شناخته شده است) و از روش مایع استفاده می کند ، که شامل قرار دادن یک نمونه بین دو صفحه نمک فشرده (NaCl ، کلرید سدیم) است تا اجازه دهد طبق گفته دانشگاه ایالتی میشیگان ، نور مادون قرمز برای تابش از طریق آن.

اهمیت

هنگامی که “نور” یا اشعه مادون قرمز به یک مولکول برخورد می کند ، پیوندهای موجود در مولکول انرژی مادون قرمز را جذب می کنند و با لرزش پاسخ می دهند. معمولاً دانشمندان انواع مختلف ارتعاشات را خم ، کشش ، تاب خوردن یا قیچی کردن می نامند.

به گفته میشل شربان-کلاین از دانشگاه ییل ، ​​یک اسپکتروفتومتر مادون قرمز دارای یک منبع ، یک سیستم نوری ، یک آشکارساز و یک تقویت کننده است. منبع اشعه مادون قرمز می دهد. سیستم نوری این اشعه ها را در جهت صحیح حرکت می دهد. ردیاب تغییرات تابش مادون قرمز را مشاهده می کند و تقویت کننده سیگنال ردیاب را بهبود می بخشد

انواع اسپکتروفتومتر مادون قرمز

گاهی اوقات طیف سنج ها از تک پرتوهای مادون قرمز استفاده می کنند و سپس آنها را به طول موج های جزئی تقسیم می کنند. سایر طرح ها از دو تیر جداگانه استفاده می کنند و از تفاوت بین آن تیرها پس از عبور یکی از نمونه ها برای دادن اطلاعات در مورد نمونه استفاده می کنند. طبق گفته میشل شربان-کلاین در دانشگاه ییل ، ​​طیف سنج های قدیمی سیگنال را به صورت نوری تقویت می کنند و طیف سنج های مدرن نیز از تقویت الکترونیکی برای همین منظور استفاده می کنند.

شناسایی

اسپکتروفتومتر مادون قرمز مولکول ها را بر اساس گروه های عملکردی آنها شناسایی می کند. شیمیدان با استفاده از اسپکتروفتومتر مادون قرمزمی تواند از جدول یا نمودار برای شناسایی این گروه ها استفاده کند. هر گروه عملکردی “تعداد موج” متفاوتی دارد که در سانتی متر معکوس ذکر شده است و ظاهری معمولی دارد – به عنوان مثال ، کشش یک گروه OH ، مانند آب یا الکل ، یک قله بسیار گسترده با تعداد موج نزدیک به 3500 را اشغال می کند ، به دانشگاه ایالتی میشیگان. اگر ترکیب سنتز شده هیچ گروه الکلی نداشته باشد (همچنین به عنوان گروه های هیدروکسیل نیز شناخته می شود) ، این اوج می تواند وجود سهوی آب در نمونه را نشان دهد ، این یک اشتباه دانشجویی در آزمایشگاه است.


جهت آشنایی با نحوه خرید اسپکتروفتومتر و همچنین دریافت قیمت اسپکتروفتومتر با ما تماس بگیرید


0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *