نکاتی مهم در مورد دستگاه التراسونیک

سیستم تمیز کننده اولتراسونیک چیست ؟

یک سیستم تمیز کننده اولتراسونیک شامل یک مخزن تمیز کننده، یک محلول تمیز کننده اولتراسونیک، یک عنصر گرمایش، سبدهای غوطه وری و کنترل های الکترونیکی است. این سیستم با هم امواج مافوق صوت را ایجاد می کند که یک محلول تمیز کننده را به صورت صوتی پخش می کند. این فراصوت یک فرآیند حفره زدایی اولتراسونیک با انرژی بالا در محلول ایجاد می کند و عمل تمیز کردن را ایجاد می کند.

فرآیند تمیز کردن قطعات در مخزن تمیز کردن اولتراسونیک انجام می شود. سبدی که قطعات را پشتیبانی می کند، در محلول گرم شده پایین می آید، جایی که در معرض فرآیند حذف حفره اولتراسونیک قرار می گیرد. بخش های غوطه ور شده از طریق قدرت عمل حفره زدایی امواج مافوق صوت یک حمام تمیز کننده اولتراسونیک دریافت می کنند. محلول تمیزکننده اولتراسونیک و فرآیند کاویتاسیون برای تمیز کردن قسمت از روغن، کثیفی، زباله و اکسیداسیون کار می کند.

دستگاه تمیز کننده اولتراسونیک چگونه کار می کند؟

هنگامی که میلیون‌ها حباب فوق‌گرم، کثیفی و اکسیداسیون را با نتایج خیره‌کننده پاک می‌کنند، وسایل کثیف در دستگاه‌های تمیزکننده اولتراسونیک تمیز می‌شوند. چگونه؟ از طریق فرآیند کاویتاسیون.

سیستم‌های تمیزکننده اولتراسونیک امواج صوتی با فرکانس بالا را از طریق محلول تمیزکننده اولتراسونیک می‌فرستند و حباب‌های فوق‌گرم را در پی امواج ایجاد می‌کنند. هنگامی که این حباب ها (کاویتاتون ها) فرو می ریزند (کاویتاتون)، گرما و انرژی انفجار آنها با محلول تمیزکننده اولتراسونیک فرموله شده ویژه کار می کند تا کثیفی، روغن، باقی مانده و اکسیداسیون را از سطح اقلام آلوده پاک کند.

توانایی ورود به ریزترین گوشه‌ها و برآمدگی‌هایی را که کثیفی و کثیفی در آن پنهان شده‌اند را تصور کنید، و سپس تصور کنید که سطح را کاملا تمیز کنید. با تمیز کردن معمولی – برس ها، کهنه ها و گریس آرنج – این کار غیرممکن به نظر می رسد. اما عملکرد تمیزکننده حفره‌ای یک سیستم تمیزکننده اولتراسونیک دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد – جایی که موهای برس نمی‌توانند انجام دهند.

آیا تمیز کردن اولتراسونیک به قطعات من آسیب می رساند؟

به طور کلی، تمیز کردن اولتراسونیک برای همه مواد ایمن است. با این حال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی پاک کننده اولتراسونیک و مواد شوینده ممکن است با سطح برخی از فلزات برهمکنش نامطلوب داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد احتیاط های خاص استفاده از محلول های تمیز کننده اولتراسونیک خاص، و دستورالعمل های کلی برای استفاده ایمن از سیستم تمیز کننده اولتراسونیک، با سازنده محصول مشورت کنید. آلومینیوم با روکش آینه مانند اگر در مخزن اولتراسونیک غوطه ور شود می تواند درخشندگی خود را از دست بدهد. یک صفحه پراکندگی ویژه برای جلوگیری از وقوع آن ضروری است.

اجزای تشکیل دهنده کاویتاسیون و تمیز کردن اولتراسونیک چیست؟

امواج اولتراسونیک، گرما و محلول تمیز کننده اولتراسونیک سه جزء اصلی یک سیستم تمیز کننده اولتراسونیک هستند. امواج اولتراسونیک به صورت صوتی محلول تمیزکننده اولتراسونیک را حفره می کند و حرارت می دهد و باعث می شود این سه جزء با هم کار کنند و محیطی را ایجاد کنند که در آن کثیفی، کثیفی و اکسیداسیون از سطح کثیف ذوب می شود.

هنگامی که سه جزء، امواج اولتراسونیک، گرما و محلول‌های تمیزکننده اولتراسونیک با هم ترکیب می‌شوند، تمیز کردن اولتراسونیک نتایج شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کند. تمیز کردن اولتراسونیک به سادگی یک شکل برتر از تمیز کردن است که جایگزین ساعت ها کار فشرده و نتایج ضعیف تمیز کردن می شود و نیاز به حلال های قابل اشتعال را از بین می برد.

بهترین فرکانس تمیز کردن اولتراسونیک چیست؟

سیستم های تمیز کننده اولتراسونیک در سه محدوده فرکانسی 20 تا 40 کیلوهرتز، 40 تا 70 کیلوهرتز و 70 تا 200 کیلوهرتز کار می کنند. فرکانس استفاده از سیستم بستگی به نوع تمیز کردن مورد نیاز دارد.

محدوده فرکانس تمیز کردن 20 تا 40 کیلوهرتز تمیز کردن نسبتاً سریعی را فراهم می کند و برای اکثر کاربردهای صنعتی با قطعات بزرگ که جزئیات کمی یا بدون جزئیات پیچیده دارند مناسب است. سیستم های 20 تا 40 کیلوهرتز برای تمیز کردن کارهای سنگین مناسب هستند.

التراسونیک 50 لیتری jp-180st

محدوده فرکانس نظافت 40 برای تاسیساتی که قطعات دارای جزئیات پیچیده، روزنه های کوچک یا لوله های بلند هستند که نیاز به تمیز کردن دارند، مناسب است. سیستم‌های 40 کیلوهرتز معمولاً به قدرت بیشتری نسبت به سیستم‌های 20 کیلوهرتز نیاز دارند و تمیز کردن آنها کندتر است، اما تمیز کردن دقیق‌تری ارائه می‌دهند.

التراسونیک 4 لیتری skymen jp-030s

محدوده فرکانس تمیز کردن 70 تا 200 کیلوهرتز برای عملیات تخصصی مانند تمیز کردن ظریف و ملایم اپتیک، ویفرهای نیمه هادی و قطعات هارد دیسک مناسب است.

حمام التراسونیک 2 لیتری skymen 10s

هرچه فرکانس بالاتر باشد، تمیز کردن ملایم‌تر است، در حالی که فرکانس‌های پایین‌تر برای تمیز کردن سطوح بسیار آلوده طراحی شده‌اند.

بهترین محلول تمیز کننده اولتراسونیک چیست؟

به عنوان مثال، شارپرتک سه نوع محلول تمیز کننده اولتراسونیک را عرضه می کند: جایگزینی حلال قلیایی، اسیدی ملایم و حلال. بهترین راه حل تمیز کردن بستگی به این دارد که چه نوع کثیفی یا رسوبی پاک می شود.

محلول تمیز کننده اولتراسونیک قلیایی ملایم برای تمیز کردن قسمت های روغنی مناسب است. این عامل با شکستن پیوند یونی ایجاد شده بین یک روغن و یک فلز عمل می کند. همانطور که قسمت تمیز می شود، روغن حل شده و در مایع پخش می شود.

محلول تمیز کننده اولتراسونیک اسیدی ملایم برای از بین بردن زنگ زدگی و اکسیداسیون مناسب است. محلول اسیدی ملایم، حذف کننده اکسید، برای کاربردهایی که اکسیداسیون سطح قطعه را پوشانده است، مناسب است.

محلول تمیز کننده اولتراسونیک جایگزین حلال یا  زنگ زدگی، اکسیداسیون، کربن و روغن ها را از بین می برد.  برای کاربردهایی که ممکن است زمانی از حلالی مانند نفت سفید استفاده شده باشد مناسب هستند. عوامل جایگزین حلال سریعتر از عوامل قلیایی عمل می کنند و با شکستن پیوندهای یونی و حذف اکسیداسیون به روشی مشابه عمل می کنند و خطرناک نیستند.

ایمنی پاک کننده اولتراسونیک – محلول های تمیز کننده ای که نباید در سیستم تمیز کننده اولتراسونیک استفاده کنم؟

هرگز نباید از مایعات قابل اشتعال در دستگاه اولتراسونیک استفاده کنید. به دلیل گرمای تولید شده توسط فرآیند کاویتاسیون، در صورت استفاده از مایعات قابل اشتعال برای تمیز کردن اولتراسونیک، شرایط خطرناکی ایجاد خواهد شد.

فقط از محلول های تمیزکننده توصیه شده توسط سازنده استفاده کنید که برای سیستم تمیز کننده اولتراسونیک طراحی شده اند.

آیا اندازه مورد نیاز برای سیستم های تمیز کننده اولتراسونیک وجود دارد؟

سیستم های تمیز کننده اولتراسونیک بر اساس اندازه قطعات در حال تمیز کردن اندازه می شوند. اندازه قطعه اندازه مخزن غوطه وری را تعیین می کند. قانون کلی این است که اجازه دهید مخزن یک سوم بزرگتر از بزرگترین قسمت تمیز شود.

هنگامی که یک قطعه در یک مخزن 27 کیلوهرتز غوطه ور می شود، باید فاصله اسمی 1.5 اینچ در هر طرف وجود داشته باشد، و باید 2 اینچ محلول تمیز کننده اولتراسونیک نامشخص بین قطعه و کف مخزن وجود داشته باشد. این فواصل زمانی که از مخزن 40 کیلوهرتز استفاده می شود می تواند به نصف کاهش یابد.

قسمتی که تمیز می شود هرگز نباید با کف مخزن تماس داشته باشد. این معادل قرار دادن انگشت خود به طور مستقیم روی بلندگوی سیستم صوتی است. آسیب ممکن است رخ دهد.

چگونه می توانم بهترین نتایج را از یک پاک کننده اولتراسونیک بگیرم؟

مدیریت نوع محلول تمیز کننده اولتراسونیک مورد استفاده، طول چرخه تمیز کردن، اندازه صحیح مخزن، فرکانس کاری صحیح و انتخاب بهترین دما برای کار همه عواملی هستند که بهترین نتیجه را از یک پاک کننده اولتراسونیک دریافت می کنند. برای اینکه سیستم تمیزکننده اولتراسونیک با عملکرد مطلوب کار کند، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

محلول تمیز کننده اولتراسونیک تازه برای هر تمیز کردن مورد نیاز نیست، با این حال، تخریب آشکار عامل در حال استفاده، روند تمیز کردن را مختل می کند.
گرما را در حد مطلوب نگه دارید – دستورالعمل های مواد شیمیایی خود را برای دمای عملیاتی مناسب بخوانید. گرمای بیش از حد باعث تخریب فرآیند کاویتاسیون می شود. هرگز عامل را نجوشانید.
برای مدت زمان مناسب تمیز کنید.
محلول تمیز کننده اولتراسونیک صحیح را برای نوع تمیز کردن مورد نظر انتخاب کنید.
مطمئن شوید که سیستم شما پس از پر کردن با محلول تمیز کننده اولتراسونیک تازه، گاز زدایی شده است.

گاز زدایی چیست؟

گاز زدایی حذف اکسیژن محلول محبوس شده در مایع است. در سیستم‌های تمیزکننده اولتراسونیک، اکسیژن محلول در محلول تمیزکننده اولتراسونیک، مانع از توانایی سیستم برای تمیز کردن می‌شود. این اکسیژن محلول باید با گاز زدایی از سیستم خارج شود.

چگونه یک سیستم تمیز کننده اولتراسونیک را گاز زدایی می کنید؟

این کار به سادگی با اجرای سیستم با مخزن پر شده تا سطح مناسب با محلول تمیز کننده اولتراسونیک، اما خالی از قطعات کثیف انجام می شود. سیستم را برای مدت زمانی که در دفترچه راهنمای مالک یا راه‌اندازی که همراه با سیستم تمیز کردن اولتراسونیک ارائه شده است، اجرا کنید.

التراسونیک های دارای سیستم گاز زدایی سلیمان تجهیز

التراسونیک skymen jp-040s

چه زمانی باید محلول های تمیز کننده اولتراسونیک را تغییر داد؟

برای هر چرخه تمیز کردن، نیازی به تغییر محلول تمیز کننده نیست. با این حال، اگر کاهش قابل توجهی در کارایی چرخه تمیز کردن وجود داشته باشد، یا اگر کثیفی یا زباله قابل توجهی در مایع وجود داشته باشد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که مخزن را با یک محلول تازه پر کنید.

چرخه تمیز کردن اولتراسونیک چقدر باید باشد؟

هیچ زمان مشخصی یا چرخه تمیز کردن “معمولی” وجود ندارد. میزان کثیف بودن قطعه، دمای مخزن، میزان تمیز بودن قطعه و وضعیت محلول تمیزکننده اولتراسونیک، همگی در طول چرخه تمیز کردن نقش دارند.

یک اپراتور باتجربه ممکن است بتواند زمان مورد نیاز برای تمیز کردن یک شی را تقریبی تخمین بزند، اما در نهایت برای تعیین اینکه آیا وضعیت تمیزی مطلوب به دست آمده است، یک بازرسی لازم است.

آیا قطعات باید بعد از فرآیند تمیز کردن اولتراسونیک شسته شوند؟

قطعات باید پس از تمیز کردن اولتراسونیک شسته شوند تا بقایای مواد شیمیایی از محلول تمیز کننده اولتراسونیک پاک شود.

چرا یک پاک کننده اولتراسونیک بخاری جداگانه دارد؟

سیستم های تمیز کننده اولتراسونیک معمولاً دارای یک بخاری خارجی هستند تا محلول تمیز کننده اولتراسونیک را در دمای تمیز بین تمیز کردن بهینه نگه دارد. فرآیند کاویتاسیون حرارت مورد نیاز برای تمیز کردن را در طول چرخه تمیز کردن فراهم می کند.

چگونه می توانم یک سیستم تمیز کننده اولتراسونیک را آزمایش کنم؟

اکثر مشکلاتی که در سیستم های تمیز کننده اولتراسونیک با آن مواجه می شوند ناشی از کنترل نادرست یک یا چند متغیر تمیز کننده است. اگر احساس می‌کنید گرمای تمیز کردن، محلول تمیزکننده اولتراسونیک و فرکانس کارکرد صحیح را دارید، اما فکر می‌کنید که سیستم به خوبی تمیز نمی‌شود، چند آزمایش وجود دارد که می‌توانید انجام دهید: تست فویل و آزمایش اسلاید شیشه.

تست فویل: سه تکه فویل آلومینیومی را به اندازه 4 در 8 اینچ برش دهید. هر یک از فویل ها را روی یک میله مانند چوب لباسی تا کنید و تکه های فویل را در مخزن آویزان کنید، به طوری که یک تکه در مرکز مخزن و هر یک از دو قسمت دیگر در انتهای مخزن قرار بگیرند. مطمئن شوید که مخزن تا سطح صحیح پر شده است. سیستم تمیز کننده اولتراسونیک را روشن کنید. در مدت ده دقیقه، هر تکه فویل باید به همان میزان حفره، چروک و تخریب شود.

تست اسلاید شیشه ای: یک تکه شیشه مات را با آب لوله کشی خیس کنید و با یک مداد شماره دو یک “X” روی طرف مات شده شیشه بکشید. اطمینان حاصل کنید که مخزن به میزان صحیح با محلول تمیز کننده اولتراسونیک تازه پر شده است. شیشه را در مخزن فرو کنید و سیستم را فعال کنید. “X” باید بلافاصله برداشته شود و باید در عرض 10 ثانیه به طور کامل از شیشه خارج شود.


تجهیزات آزمایشگاهی سلیمان تجهیز وارد کننده تجهیزات آزمایشگاهی و مرجع اصلی فروش و خرید حمام التراسونیک

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *