نحوه_کار_هدایت_سنج_کنداکتیویمتر

کنداکتیویمتر یا هدایت سنج چیست ؟

نحوه_کار_هدایت_سنج_کنداکتیویمتر

نحوه_کار_هدایت_سنج_کنداکتیویمتر

هدایت سنج مقدار جریان الکتریکی یا رسانایی یک محلول را اندازه گیری می کند. رسانایی در تعیین سلامت کلی یک آب طبیعی مفید است. همچنین روشی برای اندازه گیری تغییرات در روش های فاضلاب در تصفیه خانه های آب است. کنداکتیویمتر در هر وضعیت تصفیه یا نظارت آب و همچنین در آزمایشگاه های محیطی رایج هستند. طبق آژانس حفاظت از محیط زیست، شروع قیمت هدایت سنج از حدود 250 دلار می باشد

 

هدایت سنج چگونه کار می کند

کنداکتیویمتر یا هدایت سنج مجهز به یک کاوشگر است که معمولاً دستی است و بیشتر برای اندازه گیری های میدانی یا در محل می باشد پس از قرار دادن الکترود در مایع مورد اندازه گیری، متر ولتاژ بین دو الکترود داخل پروب اعمال می کند. مقاومت الکتریکی محلول باعث افت ولتاژ می شود که توسط متر خوانده می شود. متر این قرائت را به میلی یا میکرومخوس یا میلی یا میکرو زیمنس بر سانتی متر تبدیل می کند. این مقدار کل مواد جامد محلول را نشان می دهد. مجموع مواد جامد محلول مقدار جامداتی است که می توانند از فیلتر الیاف شیشه عبور کنند

 

اساس کار کنداکتیویمتر

هدف اصلی هدایت سنج رسانایی جریان الکتریکی در محلول است، اما این مقدار به قدرت یونی مایع بستگی دارد. همچنین به این بستگی دارد که کدام یون ها، در چه غلظتی و به چه شکلی وجود دارند، مثلاً یون ها در چه حالت اکسیداسیون یا تحرک هستند. یون ها حامل بار الکتریکی منفی یا مثبت هستند: آنیون ها منفی و کاتیون ها مثبت هستند. در آب‌های طبیعی، یون‌هایی که به رسانایی بالا کمک می‌کنند از مواد معدنی و نمک‌های محلول ناشی می‌شوند.

 

وابستگی به دما

قرائت رسانایی  معمولاً بدون همبستگی دما است. از آنجایی که قدرت یونی و در نتیجه رسانایی وابسته به دما است، قرائت ممکن است نادرست باشد. بنابراین، بسیاری از هدایت سنج ها اندازه گیری رسانایی خاصی نیز دارند. هنگامی که در حالت رسانایی خاص است، کنتور رسانایی محلول را در دمای 25 درجه سانتیگراد می خواند، نه در دمای واقعی. این منجر به خواندن استانداردتر می شود.

 

شوری و کل جامدات محلول

میزان شوری مقدار نمک های محلول در مایع است. رسانایی سنج مجهز به گزینه شوری به صورت داخلی قرائت هدایت را به شوری تبدیل می کند. طبق گفته دپارتمان بوم شناسی ایالت واشنگتن، بدنه های آب شیرین باید غلظت شوری بسیار کمتری نسبت به آب اقیانوس داشته باشند که بین 20 تا 30 قسمت در تریلیون تخمین زده می شود. کل جامدات محلول را می توان با ضرب رسانایی اندازه گیری شده در میکروسیمن در ضریب 0.67 تعیین کرد.

کالیبراسیون هدایت سنج ( کنداکتیویمتر )

کالیبراسیون منجر به خواندن دقیق تر می شود. برای کالیبره کردن یک کنداکتیویمتر، دستورالعمل های مربوط به آن هدایت سنج را دنبال کنید. به طور کلی، مراحل آسان و استاندارد است. هدایت سنج ها معمولاً دارای یک آیتم منو است که به شما امکان می دهد حالت کالیبراسیون یا تنظیمی را در کنار آن وارد کنید که می توانید با یک پیچ گوشتی یا ابزار کوچک آن را تنظیم کنید. الکترود را در محلولی با مقدار رسانایی و دمای مشخص قرار دهید و کنداکتیویمتر را روی آن رسانایی تنظیم کنید. گاهی اوقات چندین استاندارد مورد نیاز است.


تجهیزات آزمایشگاهی سلیمان تجهیز وارد کننده اصلی تجهیزات آزمایشگاهی و انواع کنداکتیویمتر

جهت خرید هدایت سنج و همچنین دریافت قیمت کنداکتیویمتر با ما تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *