سمپلر_چیست

سمپلر چیست؟

سمپلر چیست؟

 

سمپلر یک ابزار آزمایشگاهی رایج و در عین حال ضروری است که برای انتقال دقیق حجم مایعات در محدوده میکرولیتر استفاده می شود. میکرو پیپت ها در انواع تک کانال و چند کانال در دسترس هستند.

از سمپلر های تک کانال در آزمایشگاه هایی استفاده می شود که تحقیقات مربوط به زیست شناسی مولکولی ، میکروبیولوژی ، ایمونولوژی ، کشت سلولی ، شیمی تحلیلی ، بیوشیمی و ژنتیک را انجام می دهند ،

سمپلر های چند کاناله برای ELISA (آزمایش تشخیصی) ، غربالگری مولکولی ، مطالعات پویایی و DNA توصیه می شود.

میکرو_پیپت_چیست

سمپلر_پیپت_چیست

اجزای سمپلر :

سمپلر ها در طرح ها و اندازه های مختلف موجود هستند. با این حال ، اجزای خاصی وجود دارد که اساسی هستند و در همه ریز پیپ ها مشترک هستند. از جمله این موارد می توان به پیستون ، نمایشگر دیجیتال ، نوک مخروط ، انژکتور نوک و گریپی اشاره کرد. میکرو پیپت های خاصی با ابزار کالیبراسیون و پایه میکرو پیپت به عنوان لوازم جانبی ارائه می شوند.

پیستون

پیستون دو عملکرد زیر را انجام می دهد

تنظیم میزان :برای کاهش / افزایش تنظیم میزان ، پیستون را در جهت عقربه های ساعت / خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. صدای کلیک مشخص در هر تغییر میزان تنظیم کامل را تضمین می کند و از هرگونه تغییر حجم تصادفی جلوگیری می کند.

تخلیه مایع / توزیع :
پیستون را فشار دهید و فشار دهید تا مایع آن دفع یا پخش شود.

تخلیه :
مکانیسم داخلی سمپلر در تماس مستقیم نمونه / مایع نیست. در عوض ، از نوک پیپت یکبار مصرف برای کشیدن مایعات به داخل میکروپیپت و توزیع آن استفاده می شود. بنابراین به منظور اجازه دادن ایمن ، بی دردسر و سریع ، میکرو پیپت ها با یک سیستم تخلیه نوک ارائه می شوند. با فشار دادن دکمه بیرون انداز  ، مایع را می توان به راحتی از میکروپیپت پاک کرد.

نمایش میزان :
این نشان دهنده حجم مایع مورد استنشاق یا توزیع است.

نوک مخروطی :
نوک مخروط اتصالات نوک را فراهم می کند. یک میکرو پیپت با یک نوک مخروطی جهانی ترجیح داده می شود زیرا سازگاری دستگاه را با بسیاری از نکات استاندارد افزایش می دهد.

انواع سمپلر

میکرو پیپت ها را می توان بسته به موارد زیر طبقه بندی کرد:

از لحاظ نحوه کاری

سمپلر جابجایی هوا :
این نوع میکرو پیپت بر اساس اصل جابجایی هوا کار می کند. این از یک پیستون تشکیل شده است که به ترتیب با حرکت بالا و پایین نمونه های مایع را از هوا می گیرد و توزیع می کند. مکانیسم داخلی پیپت در تماس مستقیم نمونه / مایع نیست. در عوض ، از نوک پیپت یکبار مصرف برای کشیدن مایع به داخل و پخش آن از پیپت استفاده می شود.

سمپلر جابجایی مثبت :
در این سمپلر ها پیستون در تماس مستقیم نمونه قرار می گیرد. نوک یکبار مصرف در میکروپیپت با جابجایی مثبت شبیه به یک سرنگ است که از نوک و پیستون تشکیل شده است (قسمت داخلی متحرک) که مایع را مستقیماً جابجا می کند.

مکانیسزم کاری

سمپلر مکانیکی :
این میکرو پیپت ها به صورت دستی و بر اساس مکانیسم فنر شافت پیستون کار می کنند.

سمپلر الکترونیکی :
میکرو پیپت الکترونیکی عمدتا خودکار است. استنشاق و توزیع مایعات به جای فشار دادن و فشار دادن پیستون دستی توسط دکمه های یک لمسی انجام می شود. پیپت های الکترونیکی نیز اغلب کاربر را قادر می سازد تا برنامه هایی سفارشی را روی دستگاه ایجاد کند که به پیپت ها متناسب با نیازهای متنوع برنامه باشد.

کانال های کاری

سمپلر تک کانال :
سمپلر تک کانال آن است که دارای یک کانال واحد برای استنشاق یا پخش مایعات باشد.

سمپلر چند کاناله :
یک سمپلر چند کاناله دارای چندین کانال برای دفع یا پخش مایعات است. انواع سمپلر چند کاناله که معمولاً در دسترس هستند ، 8 کانال ، 12 کانال و 16 کانال است. میکرو پیپت های چند کاناله هنگام کار با حجم زیادی از نمونه ها ، بار کاری یک سمپلر تک کانال را کاهش می دهند.

حجم و ظرفیت کاری

سمپلر با حجم ثابت :
در یک سمپلر با حجم ثابت ، حجم مایعی که باید از آن استفاده شود یا تخلیه شود ، ثابت می ماند. این سمپلر ها هنگامی که قرار است حجم یکسانی از مایع چندین بار توزیع شود ، استفاده می شوند.

سمپلر حجم متغیر :
این سمپلر دارای حداقل و حداکثر دامنه حجم مشخص است. حجم مایعاتی که باید تنفس یا توزیع شود بسته به نیاز کاربر قابل تنظیم است (در محدوده حجم دستگاه).

سمپلر ها در حجم های مختلف از 0.1 میکرولیتر تا 10،0000 میکرولیتر در دسترس هستند. انواع متداول استفاده شده از سمپلر های حجم متغیر تک کانال در زیر همراه با محدودیت های مجاز آنها که در استاندارد ISO 8655-2 مشخص شده است ، ذکر شده است.

رنج کاری (ul)افزایش (ul)دقت
(± %)
دقت
(±ul)
CV
(± %)
CV
( ± ul)
0.2-20.00220.041.20.024
0.5-100.0210.10.50.05
2-200.020.80.160.40.08
5-500.10.80.40.40.2
10-1000.20.60.60.20.2
20-2000.20.61.20.20.4
100-10001.00.660.22
500-500010.00.6300.210
1000-1000020.00.6600.220

 


تجهیزات آزمایشگاهی سلیمان تجهیز وارد کننده اصلی انواع سمپلر آزمایشگاهی متغییر و قابل اتوکلاو در ایران

جهت آشنایی با نحوه خرید سمپلر و همچنین دریافت قیمت سمپلر با ما تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *