استریو_میکروسکوپ_لوپ_نمونه

استریو میکروسکوپ یا لوپ چیست ؟

تاریخچه میکروسکوپ استریو ( لوپ )

اولین نمونه از میکروسکوپ استریو در سال 1671 توسط Cherubin d’Orleans طراحی و ساخته شد، اگرچه بیشتر یک شبه استریو میکروسکوپی بود که دارای نقص های عمده بود. تنها با استفاده از لنزهای اضافی، نعوظ تصویر حاصل شد و تصویر سمت راست به چشمی چپ و بالعکس نمایش داده شد.

بیش از 150 سال بعد، پس از رساله سر چارلز وتستون در مورد بینایی دوچشمی، کار بیشتری روی استریومیکروسکوپی انجام شد. اولین استریومیکروسکوپ واقعی در اواسط قرن نوزدهم توسط فرانسیس هربرت ونهام ساخته شد. طراحی او از یک منشور برای شکافتن پرتو نور استفاده کرد.

از آن زمان، میکروسکوپ استریو تکامل یافته و به یک قطعه استاندارد از تجهیزات در اکثر آزمایشگاه ها تبدیل شده است. عناصری مانند دوربین ها، سیستم های روشنایی فیبر نوری و نمایشگرهای کامپیوتری در میکروسکوپ های استریو گنجانده شده اند.

استریو میکروسکوپ چگونه کار می کند ؟

استریو میکروسکوپ نوعی میکروسکوپ نوری است که به کاربر امکان دیدن نمای سه بعدی از یک نمونه را می دهد. در غیر این صورت به عنوان میکروسکوپ تشریح یا میکروسکوپ لوپ شناخته می شود، میکروسکوپ استریو با میکروسکوپ نور مرکب با داشتن عدسی های عینی و چشمی مجزا متفاوت است. این منجر به دو مسیر نوری مجزا برای هر چشم می شود. تصاویر سه بعدی توسط نماهای زاویه دار مختلف برای چشم چپ و راست تولید می شود.

میکروسکوپ‌های استریو در مقایسه با نور عبوری که توسط میکروسکوپ‌های نور مرکب استفاده می‌شود، از نور منعکس شده از جسم مورد مطالعه استفاده می‌کنند. دامنه بزرگنمایی از 7.5 تا 75 برابر است. اجسام مات، ضخیم و جامد برای مطالعه با این ابزار ایده آل هستند.

اکثر میکروسکوپ‌های استریو دو منبع نور دارند: یکی در بالای نمونه، که در چشمی‌ها منعکس می‌شود، و دیگری در زیر نمونه برای روشنایی از طریق نمونه‌های نازک‌تر. وضوح با طول موج نور و دیافراگم عددی شیء تعیین می شود، مانند هر شکل دیگری از میکروسکوپ نوری نوری.

نمونه_تصویر_میکروسکوپ_لوپ

نمونه_تصویر_میکروسکوپ_لوپ

موارد استفاده از میکروسکوپ های استریو

میکروسکوپ های استریو با توجه به قابلیت مشاهده سازه های سه بعدی می توانند در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. یک فردی که با میکروسکوپ لوپ کار می کند علاوه بر دیدن جشم مورد نظر همزمان بر روی آ« می تواند کار کند

کاربرد های استریو میکروسکوپ

کاربردهای زیادی از استریو میکروسکوپ در طیف متنوعی از صنایع وجود دارد. برخی از کاربردها عبارتند از:

جراحی – میکروسکوپ عامل، نوعی از میکروسکوپ استریو است که در حین جراحی میکروسکوپی در بسیاری از بیمارستان ها استفاده می شود.
دیرینه شناسی – دیرینه شناسان هنگام تمیز کردن و تجزیه و تحلیل فسیل ها از استریو میکروسکوپ استفاده می کنند.
تحقیقات بیولوژیکی – استریو میکروسکوپ توسط زیست‌شناسان برای کمک به تشریح استفاده می‌شوند.
حشره شناسی – در مطالعه حشرات بدون نیاز به تشریح آنها استفاده می شود.
گیاه شناسی – گیاه شناسان گل ها و سایر ساختارهای گیاهی را با استفاده از میکروسکوپ استریو مطالعه می کنند
تکنسین های تعمیر – هنگام تعمیر بردهای مدار مانند تعمیر برد موبایل ، کامپیوتر و ماینر ( استخراج بیت کوین ) از استریو میکروسکوپ ( لوپ ) استفاده می کنند
کنترل کیفیت – میکروسکوپ‌های استریو در تمام انواع صنعت برای بررسی کیفیت محصولات، از جمله جستجوی ریزشکستگی‌ها استفاده می‌شوند.
آسیب شناسی – آسیب شناسان از میکروسکوپ های استریو برای بررسی شرایط پوست در میان سایر موارد استفاده می کنند
ساعت سازی – میکروسکوپ های استریو به دلیل ماهیت ظریف و اندازه کوچک اجزا در ساعت سازی مفید هستند.

استریو_میکروسکوپ_لوپ_نمونه

استریو_میکروسکوپ_لوپ_نمونه

نتیجه گیری

میکروسکوپ استریو: مشاهده دنیای میکروسکوپی به صورت سه بعدی.

یکی از پایه های اصلی تحقیقات علمی، صنعتی و پزشکی مدرن، مزایای استریومیکروسکوپ نسبت به میکروسکوپ مرکب استاندارد قابل توجه است. به طور باورنکردنی همه کاره هستند، آنها تقریباً دو قرن پس از طراحی اولین نمونه های قابل استفاده، یکی از مفیدترین تجهیزات علمی باقی می مانند و با پیشرفت های بیشتر تکنولوژیکی بدون شک برای آینده قابل پیش بینی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


شرکت سلیمان تجهیز وارد کننده انواع تجهیزات آزمایشگاهی در ایران

وارد کننده انواع میکروسکوپ آزمایشگاهی از جمله استریو میکروسکوپ ( میکروسکوپ لوپ )

جهت خرید استریو میکروسکوپ و همچنین دریافت قیمت استریو میکروسکوپ با ما تماس بگیرید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *