اسپکتروفتومتر

تفاوت اسپکترومتر و اسپکتروفتومتر چیست

دانشمندان از جمله منجمان ، فیزیکدانان و شیمی دانان از ابزار خاصی برای ارزیابی خصوصیات عناصر ، اجسام یا موادی که نور ساطع می کنند ، استفاده می کنند. به عنوان مثال ، هر یک از اینها فرکانسها و طول موجهای نور منحصر به فردی تولید می کنند که توسط یک اسپکترومتر شناسایی و اندازه گیری می شوند. برخی مطالعات این مرحله را یک گام فراتر می برند و از دستگاه اسپکتروفتومتر برای تحلیل شدت طول موج ها و مقایسه آنها با یک منبع استاندارد استفاده می کنند.

اسپکترومتر

اسپکترومتر ابزاری است که دانشمندان از آن برای جمع آوری اطلاعات درمورد ماده ای بر اساس نور مرئی ، ماورا بنفش یا مادون قرمز که تولید می کند استفاده می کنند و می تواند در زمینه های مختلف علمی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال ، ستاره شناسان با استفاده از اسپکترومتر ها دمای یک جسم را در فضا پیدا می کنند ، سرعت حرکت آن را اندازه می گیرند و حتی وزن جسم را تخمین می زنند. دانشمندان همچنین از اسپکترومتر ها برای تعیین ترکیب مواد روی زمین یا فضا استفاده می کنند. این شامل اجزای اساسی موارد است. دانشمندان در حوزه پزشکی اغلب از طیف سنج ها برای شناسایی آلاینده ها ، سموم موجود در جریان خون یا حتی بیماری ها استفاده می کنند.

اسپکتروفتومتر چیست

اسپکتروفتومتر دستگاهی است که برای اندازه گیری شدت تابش الکترومغناطیسی در طول موج های مختلف استفاده می شود. از اسپکتروفتومترها برای اندازه گیری میزان جذب طول موج معینی از محلول ، بازتاب محلول ها ، انتقال یا شفافیت مواد جامد استفاده می شود. علاوه بر این ، آنها همچنین نفوذ دامنه نور را در طیف تابش الکترومغناطیسی اندازه گیری می کنند که حدود 200 نانومتر تا 2500 نانومتر را با کالیبراسیون و کنترل های مختلف پوشش می دهد. اسپکتروفتومتر دو طبقه بندی اساسی دارد. نوع اول اسپکتروفتومتر دو پرتویی است که شدت نور را بین یک مسیر نور مرجع و ماده ای که اندازه گیری می شود مقایسه می کند. نوع دوم اسپکتروفتومتر تک پرتویی است که شدت نور نسبی پرتو را قبل و بعد از معرفی نمونه آزمایش اندازه گیری می کند.


تجهیزات آزمایشگاهی سلیمان تجهیز وارد کننده اصلی انواع اسپکتروفتومتر در ایران

جهت آشنایی با نحوه خرید اسپکتروفتومتر و همچنین دریافت قیمت اسپکتروفتومتر با ما تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *